آشنایی با سیستم اطفا حریق با آب و گاز

می خواهیم در موردی روش اطفا حریقی صحبت کنیم که برای مراکز اداری و  صنعتی با ابعاد نه چندان بزرگ کارایی بسیاری دارد و یکی از مقرون به صرفه  ترین روش های اطفا حریق می باشد.در این مقاله در مورد نحوه ی کار سیستم اطفا حریق با آب و گاز و همچنین مزیت ها و معایب آن صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با سیستم اطفا حریق با آب و گاز

یکی از روش های رایج برای مهار کردن آتش سیستم اطفاء به کمک آب و گاز  است که امروزه در بیشتر کپسول های آتش نشانی از نوع مخلوط آب و گاز نیز  استفاده می شود. در این روش از 2 عنصر اصلی که خود آتش نیز از آن ها  استفاده می کند بهره گیری می شود، با این تفاوت که در هنگام آتش سوزی  عملکرد این دو عنصر مخالف همدیگر می شود. در این روش آب به صورت ذرات غبار  مانند پرتاب می شود که در این فرآیند گاز نیز نقش دارد. در واقع فشاز گاز  بر روی آب هم، آب را به قطرات بسیار ریز تبدیل می کند و هم در کنار آن دمای  آب را بسیار پایین می آورد. نتیجه این فرآیند به این شکل می شود که در  ابتدا آب باعث می شود که ذرات آتش خاموش شوند و در نتیجه آتش سوزی کاهش  یابد. ولی در کنار آن سود دیگری نیز دارد، از آنجایی که ذرات آب پخش شده در  هوا تحت فشاز گاز دچار کاهش دما شده اند در نتیجه در هنگام پاشش باعث کاهش  دمای محیط می شود و همین امر باعث کاهش پتانسیل افزایش آتش سوزی می شود.  این سیستم باعث کاهش تدریجی آتش می شود و آن را کاملا مهار می کند. نکته  دیگری که در خصوص این روش قابل توجه است و آن را کارآمد می کند این است که  در این روش برای شروع عملیات اطفاء آتش شما نیازی به تخلیه کامل افراد و  سپس شروع مهار آتش نخواهید داشت بلکه از لحظه آتش سوزی شما می توانید  عملیات اطفا حریق را شروع کنید و این عملیات آسیبی به پرسنل داخل ساختمان نخواهد رساند بلکه  فقط کمی آن ها را خیس خواهد کرد ، شاید هم کمی سرما بخوردند!

مناسب برای آتش سوزی های کلاس A و C

در خاموش کننده آب و گاز – WM از یک نازل مناسب استفاده می شود تا جریان  آب را به نقطه عدم رسانش الکتریکی برساند. خاموش کننده های آب و گاز برای  آتش سوزی های کلاس A و C مناسب هستند و از آنها به طور گسترده ای برای  حفاظت از بیمارستان ها و تجهیزات MRI در برابر آتش سوزی ها استفاده می‌شود  بنابراین می‌توان گفت که در این نوع سیستم ها، آب یک عامل خنک کننده است که  مقدار زیادی گرما محیط و حریق را جذب می‌کند و بخار آب تشکیل می‌دهد و این  بخار می‌تواند جریان انتقال اکسیژن را که برای حفظ و تداوم آتش ضروری است،  با مشکل مواجه کرده و یا قطع کند.

مزییت های سیستم اطفا حریق با آب و گاز

از دیگر مزیت های سیستم های اطفا حریق با آب و گاز می توان به صرفه  اقتصادی آن ها اشاره کرد. این سیستم ها به دلیل اینکه تنها از آب و گاز  استفاده می کنند و هر دو این مواد به راحتی یافت می شوند و بدون تغییرات و  پالایش قابل استفاده هستند ، بنابراین طبیعتا قیمت کمتری هم نسبت به سیستم  های دیگر اطفاء حریق دارند و به شکلی قیمت گذاری شده اند که هر شخصی بتواند  برای احتیاط حداقل یک عدد از کپسول های آن و یا سیستم آن را در ساختمان یا  محل کار نصب کند. همین در دسترس بودن مواد اولیه این سیستم تولید و نصب آن  را نیز راحت تر کرده و همچنین باعث شده تا پراکندگی آن در سطح کشور زیاد  باشد.

مصرف بهینه اطفا حریق با روش آب و گاز

از سوی دیگر نکته جالب توجه در مورد این کپسول ها مصرف بهینه آن ها از  منابع محیط زیستی آن ها است. به دلیل استفاده از فشار بالا در این سیستم ها  ، مصرف آب در آن ها بسیار کاهش می یابد. به شکلی که همان مقدار آتش را اگر  بخواهید به صورت دستی خاموش کنید باید ده ها برابر آب بیشتر مصرف کنید که  باعث خواهد شد منابع طبیعی هدر روند اما در این روش مصرف آب بسیار کم تر  است و به منابع طبیعی هم کمتر مصرف می شوند.